tirsdag den 9. april 2013

Lockouten og sprogcentrene - læserbrev fra Ulla Graumann og Nicola Macdonald

Lockouten og sprogcentrene
Det er ikke kun folkeskolerne, men også alle landets kommunale sprogcentre, som i disse uger er lockoutede af KL.
Som lærere på Sprogcenter Nordsjælland – med afdelinger i Hillerød, Helsingør, Frederikssund og Frederiksværk - er vi kede af det på vegne af de mange kursister, der dag og aften plejer at få danskundervisning af os, men nu møder en lukket dør. Mange af dem skal til eksamen til maj.
Vi er desuden kede af den annoncekampagne, som KL bruger skatteydernes penge på, og hvori der nedladende tales om ”16 timer om ugen.” Vi mener, at KL forvrænger den virkelighed, som såvel folkeskolelærere som vi andre lever i. Udsat for KLs angreb på vores daglige virke vil vi derfor gerne kort gøre opmærksom på, at vi underviser 24 lektioner om ugen. Disse lektioner ligger spredt ud over alle døgnets timer, da flertallet af sprogcenterlærere underviser to aftener om ugen, og ofte med mellemtimer imellem. Hertil kommer ugentlige teammøder, pædagogiske møder, kontakt med kursister udenfor undervisningstiden m.m.
Den resterende tid er så til den - efterhånden forkætrede - forberedelse. Vi tror, de fleste mennesker kan forstå, at forberedelse er nødvendig, når man som lærer skal stå overfor en klasse. I vores specielle gren af undervisningssektoren drejer det sig eksempelvis om mennesker med vidt forskellige modersmål, vidt forskellige baggrunde samt ofte – eftersom sprogcentrenes økonomi i de senere år konstant er blevet presset – meget forskellige dansk-niveauer i én og samme klasse. Hvis man tror, at undervisning af en sådan gruppe blot er at stille sig op foran tavlen og lire sidste års pensum af, tror man fejl.
Alle de lærere, som KL har lockoutet, har ikke fået løn siden den 1. april. Til gengæld kan vi låne til huslejen af vores respektive fagforeninger. De penge skal selvfølgelig betales tilbage. Målet fra KLs side er en situation, hvor enhver kollektiv arbejdstidsaftale er ophævet, og hver lærer forhandler sin arbejdstid alene med sin leder. Man må håbe, at den enkelte er god til at argumentere. Eller har penge i banken. Vi ønsker ikke det samme for nogen anden faggruppe.
Ulla Graumann
Nicola Macdonald
Sprogcenter Nordsjælland

Ingen kommentarer:

Send en kommentar